Samoloty Avia AV-14 oraz Zlin Z-37 膶mel谩k znajduj膮 si臋 na terenie lotniska. Samolot Avia AV-14 w 1959 roku zosta艂 przydzielony do pu艂ku powietrzno-desantowego. Po odbudowie przydzielono go do eskadry bada艅 radiotechnicznych. W pa藕dzierniku 1986 roku samolot wycofano ze s艂u偶by i przez kr贸tki czas s艂u偶y艂 jako restauracja na lotnisku. W 1955 roku Czechos艂owacja otrzyma艂a 8 samolot贸w w wersji I艁-14P od ZSRR. Jeden z samolot贸w z rejestracj膮 wojskow膮 zosta艂 przekazany wraz z dokumentacj膮 produkcyjn膮 jako model firmie Avia, dzi臋ki czemu licencyjna produkcja tych samolot贸w transportowych mog艂a rozpocz膮膰 si臋 jeszcze w tym samym roku. P贸藕niej rozpocz臋to produkcj臋 kontraktu na 22 samoloty dla ZSRR, kt贸ry trwa艂 do pierwszej po艂owy 1957 roku. Pierwsze pi臋膰 maszyn zosta艂o zakupionych przez Czeskie Linie Lotnicze w 1957 roku i by艂 to ulepszony model AV-14-24 ze zmodyfikowanym wn臋trzem dla 22 do 24 os贸b i zwi臋kszon膮 mas膮 startow膮. Samoloty te by艂y p贸藕niej stopniowo wprowadzane do eksploatacji. W 1958 roku Czeskie Linie Lotnicze otrzyma艂y dodatkowe egzemplarze w wersji AV-14-32 z wyd艂u偶onym kad艂ubem dla 32 os贸b. Kolejn膮 cech膮 tego modelu by艂o ca艂kowicie zrekonstruowane wn臋trze. Nied艂ugo potem rozpocz臋to produkcj臋 modelu dla 40 pasa偶er贸w, kt贸ry otrzyma艂 nazw臋 AV-14-40 lub AV-14-32A. w 1975 roku Czeskie Linie Lotnicze uzyska艂y ostatnie egzemplarze i by艂y to wyrzucone modele AV-14S z eskadry rz膮dowej. W tym samym roku nast膮pi艂 tak偶e ostatni lot mi臋dzynarodowy tych maszyn w barwach Czeskich Linii Lotniczych, a dwa lata p贸藕niej ostatni krajowy. Ostateczne wycofanie samolot贸w ze s艂u偶by nast膮pi艂o kilka lat p贸藕niej. Cz臋艣膰 maszyn zosta艂o sprzedanych do ZSRR, gdzie lata艂y w barwach Polarnych Si艂 Powietrznych. W Czeskich Liniach Lotniczych s艂u偶y艂y 艂膮cznie 32 samoloty AV-14. Wariant AV-14 Super powsta艂 dzi臋ki znacznej modyfikacji AV-14-32. Uda艂o si臋 zwi臋kszy膰 mas臋 startow膮 zmniejszaj膮c przy tym mas臋 w艂asn膮. Produkowano go w 3 modyfikacjach wn臋trza. By艂 to uk艂ad 42-miejscowy na kr贸tkich trasach krajowych, 36-miejscowy na kr贸tkich trasach mi臋dzynarodowych oraz 32-miejscowy na 艣rednio-d艂ugich trasach mi臋dzynarodowych. Wszystkie okna boczne kwadratowe, z wyj膮tkiem pierwszej pary, zast膮piono nowszymi okr膮g艂ymi. Prototyp wzbi艂 si臋 w powietrz臋 w 1959 roku. Model AV-14 Super s艂u偶y艂 r贸wnie偶 w Bu艂garii oraz Mongolii. W 1958 roku uko艅czono prac臋 nad transportow膮 wersj膮 AV-14T dla Czechos艂owackich Si艂 Powietrznych. Ten model nie nale偶a艂 do udanych, co prze艂o偶y艂o si臋 na kilka 艣miertelnych wypadk贸w tych maszyn. Model AV-14T wyeksportowano do ZSRR w liczbie 11 sztuk, oraz po 1 sztuce do Mongolii i Gwinei. W 1966 roku Czechos艂owackie Si艂y Powietrzne zam贸wi艂y konwersj臋 9 samolot贸w na typ fotografii lotniczej jako model Avia-14FG. Zlin Z-37 膶mel谩k to samolot rolniczy wyprodukowany w Czechos艂owacji. Prac臋 nad samolotem rozpocz臋艂y si臋 w 1961 roku, a 2 lata p贸藕niej powsta艂 pierwszy prototyp. Samolot聽by艂 o konstrukcji rurowej z metalu, ze skrzyd艂ami i stabilizatorami pokrytymi duraluminium, a kad艂ub i powierzchnie sterowe wykonane z tkaniny. Mia艂 sta艂e podwozie z ca艂kowicie skr臋tnym ko艂em ogonowym, ale przymocowane do ster贸w w celu obs艂ugi naziemnej. Kokpit pilota znajdowa艂 si臋 z przodu, bezpo艣rednio za silnikiem gwiazdowym o mocy 315 KM, a za kokpitem znajdowa艂 si臋 zbiornik na chemikalia. Pod skrzyd艂ami montowano belki opryskowe. Dost臋pna jest r贸wnie偶 wersja towarowa z otwart膮 przestrzeni膮 zamiast zbiornika i opryskiwacza oraz wariant -3 z trzema siedzeniami pasa偶era skierowanymi do ty艂u. Samolot produkowany by艂 od 1965 roku pod oznaczeniem Z-37. Od 1971 produkowano Z-37A o wzmocnionej konstrukcji. By艂 on produkowany do 1975 roku, a potem ponownie w latach 1983-1984. 艁膮cznie wyprodukowano 677 egzemplarzy, w tym 27 dwumiejscowych Z-37A-2 do szkolenia za艂ogi. W 1981 roku odby艂 si臋 pierwszy lot prototypu XZ-37T nap臋dzanego silnikiem turbo艣mig艂owym o mocy 691 KM. Z-37T by艂 produkowany od 1985 do 1994 roku, w sumie zbudowano 51 samolot贸w, w tym kilka dwumiejscowych samolot贸w szkolno-treningowych Z-37T-2. P贸藕niej produkowane samoloty przemianowano na Zlin Z-137T. G艂贸wnym u偶ytkownikiem Z-37 by艂a Czechos艂owacja, NRD oraz inne kraje bloku wschodniego. Eksportowano je tak偶e do Sudanu, Indii, Anglii oraz USA.聽 Ze wzgl臋du na koszty paliwa obecnie samoloty u偶ywane s膮 g艂贸wnie na S艂owacji. Wiele z nich jest wykorzystywanych do holowania szybowc贸w. Rekord zosta艂 ustanowiony na S艂owacji przez Z 137T holuj膮cy dziewi臋膰 dwumiejscowych szybowc贸w.