Produkcja lokomotyw EU07 rozpoczęła się w 1963 roku we Wrocławiu. Są one prawie identyczne jak angielskie EU06. Lokomotywy te przystosowane były do prowadzenia pociągów pośpiesznych o masie do 700 Mg z prędkością maksymalna 125 km/h, albo lekkich pociągów towarowych o masie do 2000 Mg z prędkością maksymalną 70 km/h. Dokonano niewiele ulepszeń względem poprzednika takich jak ogrzewanie kabiny maszynisty napięciem bezpośrednio z sieci trakcyjnej 3000V. Produkcja tego typa trwała do 1974 roku, gdy zamieniono je na rzecz lokomotyw ET22. Lokomotyw EU07 wyprodukowano 240 sztuk. W 1983 roku podjęto ponownie produkcję lokomotyw tym razem w Poznaniu. Nowy typ EU07 został skonstruowany na podstawie dwuczłonowej lokomotywy ET41. W nowej wersji EU07 pojawiło się dużo modyfikacji i nadano jej nowe fabryczne oznaczenie. Lokomotyw tego typu wyprodukowano łącznie 243 sztuki. Produkcja ta trwała do 1992 roku. W nowym modelu nie usunięto dalej paru przestarzałych rozwiązań, polegających na osadzeniu pudła na ramie za pomocą belki bujakowej, przy której wózki elektrowozu są sztywno osadzone w ramie oraz zastosowaniu rozruchu oporowego. Zastąpiono za to dotychczasowe pudła samonośne pudłami z ostojnicą i bocznymi ścianami ryflowanymi, zamontowano również większe zgarniacze pod czołownicą. Nowe EU07 przystosowane są do zabudowania sprzęgu samoczynnego. W latach 1990-1994 dokonano przebudowy na lokomotywy EU07 trzech członów elektrowozów ET41 wyposażając je w dodatkową kabinę. Od 1995 roku lokomotywy są sukcesywnie przebudowywane. Zmieniana w nich jest przekładnia, która otrzymuje przełożenie 76:21. W 2007 roku część lokomotyw EU07 przeszła na własność Oddziału Przewozów Międzywojewódzkich spółki PKP Przewozy Regionalne. Ulepszone lokomotywy dostały oznaczenie EP07 i numery taborowe od 1001 wzwyż. Zmiany polegały na usunięciu gniazd sterowania wielokrotnego. Wraz z wydzieleniem Oddziału Przewozów Międzywojewódzkich ze spółki Przewozy Regionalne, wszystkie lokomotywy przeszły w użytkowanie spółki PKP Intercity. W grudniu 2009 roku PKP Intercity posiadało 325 lokomotyw serii EU/EP07. Od 2011 roku zmodernizowano 24 sztuki lokomotyw serii EU07 dla PKP Cargo. W latach 2011-2012 Tabor Szynowy Opole zakupił i przekształcił 9 lokomotyw EU07 oraz 2 EP07 używanych wcześniej przez PKP Intercity.