SKOT – 艢redni Ko艂owy Opancerzony Transporter wyprodukowany przez Czechos艂owacj臋 w 1959 roku. Do jego budowy zosta艂y wykorzystane podzespo艂y samochodu ci臋偶arowego Tatra T-138 oraz prototypowego terenowego samochodu ci臋偶arowego S-360. W 1961 roku zbudowano kilka prototyp贸w oznaczonych jako Praga S-260, kt贸rymi zainteresowa艂a si臋 Polska i efektem tego by艂o wsp贸lne zaj臋cie si臋 produkcj膮. W 1963 roku transporter zosta艂 wprowadzony do Wojska Polskiego jako SKOT oraz dla Armii Czechos艂owackiej jako OT-64. Pojazdy by艂y eksportowane do r贸偶nych kraj贸w, a najcz臋艣ciej do arabskich. Pocz膮tkowo produkcj臋 utrzymywano w tajemnicy i dopiero w 1964 roku pierwsza seria transporter贸w zosta艂a zaprezentowana na paradzie Wojska Polskiego z okazji XX-lecia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Pojazd ze wzgl臋du na wysokie w艂a艣ciwo艣ci trakcyjne i mo偶liwo艣ci bojowe zaliczany by艂 do najlepszych transporter贸w opancerzonych na 艣wiecie. Posiada艂 on nowoczesny uk艂ad nap臋dowy z planetarn膮 p贸艂automatyczn膮 skrzyni膮 bieg贸w systemu Wilson, centralny uk艂ad pompowania oraz niezale偶ne zawieszenie k贸艂. Te czynniki zapewnia艂y mu du偶膮 manewrowo艣膰 w terenie. Pokonywanie przeszk贸d wodnych prosto z marszu umo偶liwia艂 wodoszczelny kad艂ub oraz 艣ruby do nap臋du w wodzie, natomiast opancerzenie chroni艂o za艂og臋 przed pociskami broni strzeleckiej oraz od艂amkami granat贸w i pocisk贸w artyleryjskich. Transporter posiada艂 wyposa偶enie, kt贸re potrafi艂o ochroni膰 za艂og臋 przed py艂em radioaktywnym oraz ska偶eniami biologicznymi i chemicznymi. Jeszcze przed uruchomieniem produkcji podj臋to decyzj臋 o zaprojektowaniu wersji uzbrojenia transportera, kt贸ra ostatecznie otrzyma艂a nazw臋 SKOT-2A. To zlecenie przypisano Polakom. Kolejna wersja pojazdu nazywa艂a si臋 SKOT-2AP i by艂a wyposa偶ona w opracowan膮 przez Wojskow膮 Akademi臋 Techniczn膮 zmodernizowan膮 wie偶臋 pozwalaj膮c膮 na prowadzenie ognia tak偶e do cel贸w powietrznych. Uzbrojone wersje transportera SKOT-2A i 2AP pozwoli艂y na wykorzystanie go do bezpo艣redniego wsparcia piechoty na polu walki oraz wsp贸艂dzia艂ania z czo艂gami w r贸偶nych rodzajach dzia艂a艅. Na bazie SKOT-a opracowano wersje specjalne woz贸w artyleryjskich, in偶ynieryjnych, 艂膮czno艣ci, technicznych i medycznych zapewniaj膮c wysoki poziom standaryzacji sprz臋tu pancernego. Na pocz膮tku lat 90-tych XX wieku transportery zosta艂y stopniowo wycofywane z Wojska Polskiego. W 2010 roku w sk艂adzie Wojska znajdywa艂o si臋 100 takich pojazd贸w.聽