SKOT – Średni Kołowy Opancerzony Transporter wyprodukowany przez Czechosłowację w 1959 roku. Do jego budowy zostały wykorzystane podzespoły samochodu ciężarowego Tatra T-138 oraz prototypowego terenowego samochodu ciężarowego S-360. W 1961 roku zbudowano kilka prototypów oznaczonych jako Praga S-260, którymi zainteresowała się Polska i efektem tego było wspólne zajęcie się produkcją. W 1963 roku transporter został wprowadzony do Wojska Polskiego jako SKOT oraz dla Armii Czechosłowackiej jako OT-64. Pojazdy były eksportowane do różnych krajów, a najczęściej do arabskich. Początkowo produkcję utrzymywano w tajemnicy i dopiero w 1964 roku pierwsza seria transporterów została zaprezentowana na paradzie Wojska Polskiego z okazji XX-lecia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Pojazd ze względu na wysokie właściwości trakcyjne i możliwości bojowe zaliczany był do najlepszych transporterów opancerzonych na świecie. Posiadał on nowoczesny układ napędowy z planetarną półautomatyczną skrzynią biegów systemu Wilson, centralny układ pompowania oraz niezależne zawieszenie kół. Te czynniki zapewniały mu dużą manewrowość w terenie. Pokonywanie przeszkód wodnych prosto z marszu umożliwiał wodoszczelny kadłub oraz śruby do napędu w wodzie, natomiast opancerzenie chroniło załogę przed pociskami broni strzeleckiej oraz odłamkami granatów i pocisków artyleryjskich. Transporter posiadał wyposażenie, które potrafiło ochronić załogę przed pyłem radioaktywnym oraz skażeniami biologicznymi i chemicznymi. Jeszcze przed uruchomieniem produkcji podjęto decyzję o zaprojektowaniu wersji uzbrojenia transportera, która ostatecznie otrzymała nazwę SKOT-2A. To zlecenie przypisano Polakom. Kolejna wersja pojazdu nazywała się SKOT-2AP i była wyposażona w opracowaną przez Wojskową Akademię Techniczną zmodernizowaną wieżę pozwalającą na prowadzenie ognia także do celów powietrznych. Uzbrojone wersje transportera SKOT-2A i 2AP pozwoliły na wykorzystanie go do bezpośredniego wsparcia piechoty na polu walki oraz współdziałania z czołgami w różnych rodzajach działań. Na bazie SKOT-a opracowano wersje specjalne wozów artyleryjskich, inżynieryjnych, łączności, technicznych i medycznych zapewniając wysoki poziom standaryzacji sprzętu pancernego. Na początku lat 90-tych XX wieku transportery zostały stopniowo wycofywane z Wojska Polskiego. W 2010 roku w składzie Wojska znajdywało się 100 takich pojazdów.
