Zak艂ady powsta艂y w 1919 roku i by艂 to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Maszyny do produkcji zosta艂y zakupione w Szwecji, a fabryka pocz膮tkowo kooperowa艂a z austriack膮 firm膮, w kt贸rej opracowano dokumentacj臋 pierwszego polskiego parowozu Tr21. W latach 1921-1924 wybudowano wydzia艂 monta偶owy i mechaniczny oraz ku藕ni臋. Zak艂ad nie posiada艂 w艂asnej kotlarni i kot艂y dla parowoz贸w by艂y dostarczane z pobliskiej fabryki. W 1922 roku przekazano PKP pierwszy parow贸z wyprodukowany z u偶yciem cz臋艣ci austriackich Tr21-19, a w 1924 roku wyprodukowano pierwszy parow贸z ca艂kowicie z podzespo艂贸w krajowych Tr21-37. W 1925 roku zak艂ad mia艂 za sob膮 ju偶 100 wykonanych maszyn, a dwa lata p贸藕niej liczba ta dobi艂a do 200. W 1929 roku zmieniono status sp贸艂ki dostosowuj膮c go do przepis贸w o sp贸艂kach akcyjnych, kt贸re wprowadzono w 偶ycie rok wcze艣niej. Przed wojn膮 powsta艂y 74 parowozy w膮skotorowe. Od 1931 roku rozpocz臋to produkcj臋 na eksport g艂贸wnie na licencjach zachodnich, kt贸re sprzedawano do ZSRR 19 sztuk, Bu艂garii 13 sztuk, Maroka 12 sztuk i na 艁otw臋 9 sztuk. W tych 53 parowozach na eksport, 25 z nich to w膮skotorowe. W biurze konstrukcyjnym powsta艂 ca艂kowicie rodzimy projekt parowozu Pt31 dla Polskich Kolei do ci膮gni臋cia dalekobie偶nych poci膮g贸w pospiesznych. Pierwsze parowozy wyjecha艂y z fabryki w 1932 roku, a do wojny powsta艂o ich 98. Do 1932 roku w zak艂adach powsta艂o 500 parowoz贸w. W latach 30-tych produkowano oko艂o 100 parowoz贸w rocznie. Kolejnym projektem by艂 zrealizowany w 1937 roku parow贸z Pm36 w wersji aerodynamicznej i o kszta艂cie tradycyjnym. Parow贸z Pm36-1 o kszta艂cie op艂ywowym zdoby艂 dla fabryki z艂oty metal na 艢wiatowej Wystawie Sztuki i Techniki w Pary偶u w maju 1937 roku. Od 4 wrze艣nia 1939 roku parow贸z Pm36-1 prowadzi艂 mi臋dzynarodowy poci膮g Nord-Express inaczej nazywany „Lux” (z Moskwy do Pary偶a) na odcinku Kutno-Zb膮szy艅. W czasie II Wojny 艢wiatowej zak艂ady przej臋li Niemcy. Fabryka budowa艂a w贸wczas lokomotywy na potrzeby kolei i przemys艂u niemieckiego. Podczas wojny wyprodukowano 526 parowoz贸w normalnotorowych, przede wszystkim niemieckich serii 52 Ty2 349 sztuk, 44 Ty4 oraz 147 w膮skotorowych. Pierwszy parow贸z po zako艅czeniu wojny wyprodukowano 21 lutego 1945 i nosi艂 nazw臋 Ty42. W 1947 roku zak艂ady przesz艂y na w艂asno艣膰 Pa艅stwa, a rok p贸藕niej do艂膮czy艂y do taboru kolejowego z Poznania. W latach 1945-1963 fabryka wyprodukowa艂a 3600 parowoz贸w, kt贸re pr贸cz u偶ytkowania w Polsce by艂y eksportowane do Rumunii, Korei, Indii, W臋gier, Albanii, Jugos艂awii, Chin, Bu艂garii, Wietnamu i ZSRR. Do 1963, kiedy fabryka zako艅czy艂a produkcj臋 parowoz贸w, wyprodukowano 1565 parowoz贸w normalnotorowych i 2015 w膮skotorowych, w tym odpowiednio 216 i 972 na eksport. Produkowano w贸wczas nast臋puj膮ce typy parowoz贸w normalnotorowych: Ty42, Ty45, Ol49, Pt47, TKt48, WP, TKh49, 艢l膮sk, 1U i Baziel oraz w膮skotorowych: Ry艣, Las, Hutnik, Px48, Px49, Kp4, Baziel, Tw47, Tw53 I Saranowo. Baziel by艂 jedynym parowozem, kt贸ry produkowano jako normalnotorowy i w膮skotorowy. Uroczysto艣膰 wykonania pi臋ciotysi臋cznej lokomotywy 艣wi臋towano 23 kwietnia 1959 razem z rocznic膮 35-lecia produkcji lokomotyw. W latach 1947-1993 powsta艂o 5402 lokomotywy spalinowe, z czego 37 zosta艂o wyeksportowanych do Maroka. Produkowano lokomotyw o mocy od 40 do 1200 KM typu: Ls40, Ls75, Ls150, WLs-150, LS300, Ls-750H, SM42, SP42 i SM31. Od 1962 roku opr贸cz lokomotyw produkowano przek艂adnie tramwajowe, wozy wiertnicze oraz aparatury hamulcowej system贸w Oerlikon i SAB. W 1977 roku poszerzono dzia艂alno艣膰 o produkcj臋 koparek mechanicznych KU-1207, platform transportowych, 偶urawi typu PS-253 oraz DST-0281 i drogowych DS-0253T oraz nagrodzonego w 1980 roku na Mi臋dzynarodowych Targach Pozna艅skich modelu Hydros T-253. W grudniu 1991 roku przekszta艂cono fabryk臋 na jednoosobow膮 sp贸艂k臋 Skarbu Pa艅stwa. W latach 90-tych rozpocz臋to produkcj臋 spawanych konstrukcji stalowych na rynek niemiecki i kontynuowano produkcj臋 kolejnych modeli 偶urawi, kt贸re sz艂y tak偶e na eksport. W 1995 roku sp贸艂ka wesz艂a w sk艂ad VII NFI, od kt贸rego 60% akcji wykupi艂a w marcu 2003 powsta艂a dwa lata wcze艣niej sp贸艂ka akcyjna. W 1999 sp贸艂ka uzyska艂a certyfikat ISO 9001. W 2003 roku firma rozpocz臋艂a kooperacj臋 w zakresie konstrukcji ram do cystern. W tym samym roku podpisano umow臋 na modernizacj臋 dw贸ch sztuk lokomotyw ST44 dla PKP LHS. W 2009 roku nast膮pi艂o po艂膮czenie sp贸艂ek. Po艂膮czenie sp贸艂ek zako艅czy艂o d艂ugoletni proces prywatyzacji przedsi臋biorstwa. W 2013 roku og艂oszono upad艂o艣膰 fabryki.聽