Skip to content
Menu
Urbex Time
  • Urbex Time
  • Kraje
    • Austria
    • Chorwacja
    • Czechy
    • Litwa
    • Niemcy
    • Polska
    • Słowacja
    • Słowenia
    • Turcja
    • Węgry
    • Włochy
  • Rodzaje
    • edukacyjne
    • industrialne
    • kolejowe
    • medyczne
    • mieszkalne
    • motoryzacyjne
    • mundurowe
    • sakralne
    • wypoczynkowe
    • zabytkowe
  • Time to Trip
  • Jeden Strzał
  • A.
Urbex Time

Fabryka Lokomotyw Fk

Napisano dnia 27 lutego 202327 lutego 2023

Zakłady powstały w 1919 roku i był to pierwszy tego typu obiekt w Polsce. Maszyny do produkcji zostały zakupione w Szwecji, a fabryka początkowo kooperowała z austriacką firmą, w której opracowano dokumentację pierwszego polskiego parowozu Tr21. W latach 1921-1924 wybudowano wydział montażowy i mechaniczny oraz kuźnię. Zakład nie posiadał własnej kotlarni i kotły dla parowozów były dostarczane z pobliskiej fabryki. W 1922 roku przekazano PKP pierwszy parowóz wyprodukowany z użyciem części austriackich Tr21-19, a w 1924 roku wyprodukowano pierwszy parowóz całkowicie z podzespołów krajowych Tr21-37. W 1925 roku zakład miał za sobą już 100 wykonanych maszyn, a dwa lata później liczba ta dobiła do 200. W 1929 roku zmieniono status spółki dostosowując go do przepisów o spółkach akcyjnych, które wprowadzono w życie rok wcześniej. Przed wojną powstały 74 parowozy wąskotorowe. Od 1931 roku rozpoczęto produkcję na eksport głównie na licencjach zachodnich, które sprzedawano do ZSRR 19 sztuk, Bułgarii 13 sztuk, Maroka 12 sztuk i na Łotwę 9 sztuk. W tych 53 parowozach na eksport, 25 z nich to wąskotorowe. W biurze konstrukcyjnym powstał całkowicie rodzimy projekt parowozu Pt31 dla Polskich Kolei do ciągnięcia dalekobieżnych pociągów pospiesznych. Pierwsze parowozy wyjechały z fabryki w 1932 roku, a do wojny powstało ich 98. Do 1932 roku w zakładach powstało 500 parowozów. W latach 30-tych produkowano około 100 parowozów rocznie. Kolejnym projektem był zrealizowany w 1937 roku parowóz Pm36 w wersji aerodynamicznej i o kształcie tradycyjnym. Parowóz Pm36-1 o kształcie opływowym zdobył dla fabryki złoty metal na Światowej Wystawie Sztuki i Techniki w Paryżu w maju 1937 roku. Od 4 września 1939 roku parowóz Pm36-1 prowadził międzynarodowy pociąg Nord-Express inaczej nazywany “Lux” (z Moskwy do Paryża) na odcinku Kutno-Zbąszyń. W czasie II Wojny Światowej zakłady przejęli Niemcy. Fabryka budowała wówczas lokomotywy na potrzeby kolei i przemysłu niemieckiego. Podczas wojny wyprodukowano 526 parowozów normalnotorowych, przede wszystkim niemieckich serii 52 Ty2 349 sztuk, 44 Ty4 oraz 147 wąskotorowych. Pierwszy parowóz po zakończeniu wojny wyprodukowano 21 lutego 1945 i nosił nazwę Ty42. W 1947 roku zakłady przeszły na własność Państwa, a rok później dołączyły do taboru kolejowego z Poznania. W latach 1945-1963 fabryka wyprodukowała 3600 parowozów, które prócz użytkowania w Polsce były eksportowane do Rumunii, Korei, Indii, Węgier, Albanii, Jugosławii, Chin, Bułgarii, Wietnamu i ZSRR. Do 1963, kiedy fabryka zakończyła produkcję parowozów, wyprodukowano 1565 parowozów normalnotorowych i 2015 wąskotorowych, w tym odpowiednio 216 i 972 na eksport. Produkowano wówczas następujące typy parowozów normalnotorowych: Ty42, Ty45, Ol49, Pt47, TKt48, WP, TKh49, Śląsk, 1U i Baziel oraz wąskotorowych: Ryś, Las, Hutnik, Px48, Px49, Kp4, Baziel, Tw47, Tw53 I Saranowo. Baziel był jedynym parowozem, który produkowano jako normalnotorowy i wąskotorowy. Uroczystość wykonania pięciotysięcznej lokomotywy świętowano 23 kwietnia 1959 razem z rocznicą 35-lecia produkcji lokomotyw. W latach 1947-1993 powstało 5402 lokomotywy spalinowe, z czego 37 zostało wyeksportowanych do Maroka. Produkowano lokomotyw o mocy od 40 do 1200 KM typu: Ls40, Ls75, Ls150, WLs-150, LS300, Ls-750H, SM42, SP42 i SM31. Od 1962 roku oprócz lokomotyw produkowano przekładnie tramwajowe, wozy wiertnicze oraz aparatury hamulcowej systemów Oerlikon i SAB. W 1977 roku poszerzono działalność o produkcję koparek mechanicznych KU-1207, platform transportowych, żurawi typu PS-253 oraz DST-0281 i drogowych DS-0253T oraz nagrodzonego w 1980 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich modelu Hydros T-253. W grudniu 1991 roku przekształcono fabrykę na jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. W latach 90-tych rozpoczęto produkcję spawanych konstrukcji stalowych na rynek niemiecki i kontynuowano produkcję kolejnych modeli żurawi, które szły także na eksport. W 1995 roku spółka weszła w skład VII NFI, od którego 60% akcji wykupiła w marcu 2003 powstała dwa lata wcześniej spółka akcyjna. W 1999 spółka uzyskała certyfikat ISO 9001. W 2003 roku firma rozpoczęła kooperację w zakresie konstrukcji ram do cystern. W tym samym roku podpisano umowę na modernizację dwóch sztuk lokomotyw ST44 dla PKP LHS. W 2009 roku nastąpiło połączenie spółek. Połączenie spółek zakończyło długoletni proces prywatyzacji przedsiębiorstwa. W 2013 roku ogłoszono upadłość fabryki. 

Search
DSC 9036 7 8 Enhancer
DSC 9048 49 50 Enhancer
DSC 9054 5 6 Enhancer

DSC 9072 3 4 Enhancer

DSC 9078 79 80 Enhancer
DSC 9081 2 3 Enhancer
DSC 9087 8 9 Enhancer
DSC 9090 1 2 Enhancer

DSC 9096 7 8 Enhancer
DSC 9105 6 7 Enhancer
DSC 9123 4 5 Enhancer

DSC 9135 6 7 Enhancer
DSC 9138 39 40 Enhancer
DSC 9147 Enhancer

 

 

 

©2023 Urbex Time | Powered by SuperbThemes & WordPress