Skip to content
Menu
Urbex Time
  • Urbex Time
  • Kraje
    • Armenia 馃嚘馃嚥
    • Austria 馃嚘馃嚬
    • Chorwacja 馃嚟馃嚪
    • Cypr 馃嚚馃嚲
    • Czechy 馃嚚馃嚳
    • Gruzja 馃嚞馃嚜
    • Litwa 馃嚤馃嚬
    • Niemcy 馃嚛馃嚜
    • Polska 馃嚨馃嚤
    • S艂owacja 馃嚫馃嚢
    • S艂owenia 馃嚫馃嚠
    • Turcja 馃嚬馃嚪
    • W臋gry 馃嚟馃嚭
    • W艂ochy 馃嚠馃嚬
  • Rodzaje
    • edukacyjne
    • industrialne
    • kolejowe
    • medyczne
    • mieszkalne
    • motoryzacyjne
    • mundurowe
    • sakralne
    • wypoczynkowe
    • zabytkowe
  • Time to Trip
  • Jeden Strza艂
  • A.
Urbex Time

Parowozownia Ist 2 馃嚟馃嚭

Napisano dnia 30 sierpnia 20236 wrze艣nia 2023

Zak艂ady powsta艂y w latach 1902-1905. W chwili powstania by艂 to najwi臋kszy budynek w mie艣cie i jeden ze wzorcowych warsztat贸w kolejowych w Europie. W pierwszej fazie wybudowano kasyno robotnicze, budynek biurowca centralnego oraz bram臋 obok budynku g艂贸wnego, a nast臋pnie sie膰 torow膮 i hale warsztatowe. Pomi臋dzy dwoma warsztatami powsta艂y ku藕nia, ku藕nia k贸艂, tokarnia, odlewnia i spr臋偶ynownia, natomiast do obs艂ugi pary zbudowano ma艂膮 kot艂owni臋 z dwoma kot艂ami i kominem o wysoko艣ci 30 m. Na wschodzie terenu otworzono warsztat czeladniczy, a obok niego zbudowano dwie wie偶e ci艣nie艅. R贸wnie偶 na wschodzie terenu powsta艂a owa parowozownia o pot臋偶nych rozmiarach wraz z magazynami za艂adunkowymi, w臋glowymi orz 偶u偶lowymi. Projektanci pomy艣leli o przysz艂o艣ci i parowozowni臋, jak i kot艂owni臋 zaprojektowano w spos贸b, by m贸c z czasem je rozbudowa膰. W parowozowni naprawiano g艂贸wnie lokomotywy i wagony towarowe. W 1907 rozpocz臋to budow臋 120-mieszkaniowego osiedla kolejowego w po艂udniowo-wschodniej dzielnicy. W 1914 roku zosta艂o ono powi臋kszone o kolejne 252 nowe mieszkania. W latach 1912-1936, kiedy zelektryfikowano jedn膮 z linii kolejowych, naprawiano tak偶e lokomotywy elektryczne. Wraz z I Wojn膮 艢wiatow膮 rola obiektu znacznie si臋 zwi臋kszy艂a, co przyczyni艂o si臋 do rozbudowy o elektrowni臋, elektrowni臋 naftow膮 i gazow膮 oraz now膮 sie膰 wodoci膮gow膮, a tak偶e rozbudow臋 nowego warsztatu elektrycznego. W okresie mi臋dzywojennym zbudowano betonowe ogrodzenie i doko艅czono 2 km betonowej drogi, a tak偶e doprowadzano gaz ziemny z Hajd煤szoboszl贸. Podczas II Wojny 艢wiatowej warsztaty zosta艂y powa偶nie uszkodzone. Dzia艂 naprawczy zbombardowano, a kilka mniejszych warsztat贸w sp艂on臋艂o. Po II Wojnie 艢wiatowej zak艂ady zmieni艂y nazw臋, a zapotrzebowanie na naprawy lokomotyw parowych mala艂y wraz z wyparciem ich przez nowsze maszyny. W 1984 definitywnie zako艅czono na W臋grzech dzia艂alno艣膰 parow膮, a wraz z tym warsztaty przesta艂y by膰 potrzebne. Obecnie na terenie znajduje si臋 kilka firm zwi膮zanych z kolej膮 elektryczn膮. Niegdy艣 jedne z najwi臋kszych i najwa偶niejszych warsztat贸w na terenie kraju od 1993 roku stoj膮 i niszczej膮. By艂y plany odrestaurowa膰 maszyny i wystawi膰 w muzeum niestety nie by艂o 艣rodk贸w na realizacj臋.

Search
DSC 1619 20 21 Enhancer (1) (1)

DSC 1622 3 4 Enhancer (1)
DSC 1634 5 6 Enhancer (1)

DSC 1637 8 9 Enhancer (1)

DSC 1643 4 5 Enhancer (1)

DSC 1655 6 7 Enhancer (1)
DSC 1658 59 60 Enhancer (1)

DSC 1679 80 81 Enhancer (1)
DSC 1682 3 4 Enhancer111 (1)
DSC 1685 6 7 Enhancer (1)

DSC 1688 89 90 Enhancer (1)

DSC 1691 2 3 Enhancer (1)

DSC 1697 8 9 Enhancer (1)

DSC 1700 1 2 Enhancer (1)
DSC 1703 4 5 Enhancer222 (1)
DSC 1706 7 8 Enhancer (1)
DSC 1709 10 11 Enhancer (1)

DSC 1712 3 4 Enhancer (1)
DSC 1724 5 6 Enhancer (1)
DSC 1746 7 8 Enhancer (1)
DSC 1750 Enhancer
DSC 1754 5 6 Enhancer (1)
DSC 1759 Enhancer (1)

 

 

 

 

©2023 Urbex Time | Powered by SuperbThemes & WordPress