Rafineria zosta艂a wybudowana w latach 1902-1905 przez ameryka艅sk膮 sp贸艂k臋 akcyjn膮. Podczas planowania budowy kierowano si臋 lokalizacj膮 sprzyjaj膮c膮 rynkowi zbytu oraz dogodnym po艂o偶eniem komunikacyjnym. Dobra lokalizacja gwarantowa艂a zysk w bran偶y g贸rniczej oraz hutniczej. Mia艂a to by膰 najwi臋ksza i najnowocze艣niejsza rafineria. Zakres dzia艂a艅 obejmowa艂 produkcj臋, handel, eksport oraz import surowca i produkt贸w, licencje, zezwolenia i wszelkie kwestie prawne. Przedmiotem handlu mia艂y by膰 oleje, smary, t艂uszcze oraz ich mieszaniny. 5 maja 1905 roku rafineria rozpocz臋艂a swoj膮 dzia艂alno艣膰. Aby utrzyma膰 odpowiedni poziom produkcji ameryka艅ska sp贸艂ka podpisa艂a umowy na dostawy ropy naftowej z 32 galicyjskimi kopalniami. Du偶e znaczenie dla rafinerii mia艂y korzystne podatki i niskie taryfy kolejowe panuj膮ce w Cesarstwie Austriackim. Najwi臋kszym problemem zak艂adu by艂 brak bocznicy kolejowej oraz ramp roz艂adunkowych. Pocz膮tkowo korzystano z pomocy s膮siaduj膮cej rafinerii, lecz gdy w 1905 roku ameryka艅skiej sp贸艂ce wygas艂 kontrakt przez ponad rok przewo偶ono rop臋 i jej produkty konnymi zaprz臋gami i 30 ci臋偶kimi beczkowozami. Zarz膮d rafinerii po uzyskaniu pozwole艅 wybudowa艂 w艂asn膮 stacj臋 kolejow膮, kt贸r膮 zacz臋艂a dzia艂a膰 w 1906 roku. Austriacy od pocz膮tku istnienia ameryka艅skiej rafinerii d膮偶yli do sparali偶owania wszelkich prac budowlanych a p贸藕niej do wstrzymania produkcji. Amerykanie byli dobrze przygotowali do tej konfrontacji posiadaj膮c wszelkie licencje, zezwolenia, i koncesje na budow臋 oraz produkcj臋. W艂a艣ciwy poziom przerobu, 35.000 ton na rok rafineria osi膮gn臋艂a na prze艂omie lat 1907-1908. Wraz z budow膮 zak艂adu Amerykanie rozpocz臋li budow臋 dom贸w dla swoich pracownik贸w, kadry zarz膮dzaj膮cej, robotnik贸w i in偶ynier贸w. Powsta艂a r贸wnie偶 portiernia, mieszkania dla w艂adz sp贸艂ki, wille z ogrodem i basenem dla dyrektora, sklep zak艂adowy, sto艂贸wk臋, bibliotek臋 zwi膮zkow膮 oraz kasyno fabryczne. W zak艂adzie funkcjonowa艂a kasa po偶yczkowa i kasa chorych. Rafineria przetrwa艂a wszystkie ataki Austriak贸w i w 1912 roku by艂a ju偶 najwi臋ksz膮 w p贸艂nocnej cz臋艣ci Cesarstwa. Dzia艂ania I Wojny 艢wiatowej nie obj臋艂y swym zasi臋giem zak艂adu wi臋c sp贸艂ka przetrwa艂膮 j膮 bez problem贸w, natomiast jej konkurencja zza p艂otu zbankrutowa艂a w 1926 roku. 2 lata p贸藕niej tereny przej膮艂 ameryka艅ski koncern i u偶ytkowa艂 j膮 do 1944 roku. W艂adze odrodzonej Polski przed艂u偶y艂y ameryka艅skiej sp贸艂ce zgod臋 na dzia艂alno艣膰. Amerykanie zachowywali w艂asno艣膰 ca艂ego maj膮tku trwa艂ego, a w艂adze polskie ustala艂y og贸lne kierunki rozwoju firmy oraz prowadzi艂y nadz贸r pa艅stwowy nad sp贸艂k膮. Amerykanie od pocz膮tku stosowali najnowocze艣niejsze technologie w rafinerii. Wybudowano instalacj臋 do krakingu, kt贸ra przerabia艂a oleje na benzyny, poprzez dzia艂anie wysokimi temperaturami w warunkach zbli偶onych do pr贸偶ni, instalacj臋 rurowo-wie偶owej destylacji systemu Foster-Wheeler o przerobie 60.000 ton na rok, kt贸ra by艂a pierwsz膮 na terenie Polski. Wprowadzono kot艂y destylacyjne, w kt贸rych pod wp艂ywem wysokich temperatur nast臋powa艂 rozpad sk艂adnik贸w ropy na benzyny, oleje parafinowe, destylaty i koks naftowy. Koks wykorzystywano jako opa艂 i jako surowiec do produkcji elektrod w臋glowych. Wprowadzono tak偶e instalacj臋 do rafinacji kwasowo-艂ugowej nafty 艣wietlnej i instalacj臋 do regeneracji. Zak艂ad posiada艂 w艂asne generatory pr膮du, fabryk臋 beczek, laboratorium, studnie g艂臋binowe, urz膮dzenia do konfekcjonowania olej贸w, budynek wagi kolejowej, fabryk臋 smar贸w, parowozowni臋 oraz 350 zbiornik贸w. Rafineria posiada艂a w艂asne cysterny kolejowe oraz tabor samochodowy. W zak艂adzie produkowano oleje i smary 艣wiatowej jako艣ci. Do wybuchu II Wojny 艢wiatowej sp贸艂ka wybudowa艂a oko艂o 40 stacji paliw. Po 1944 roku wraz z ucieczk膮 Niemc贸w czasy 艣wietno艣ci sko艅czy艂y si臋, a zak艂ad zosta艂 poddany nacjonalizacji i reformie rolnej zostaj膮c przekszta艂cony w przedsi臋biorstwo pa艅stwowe. Po II Wojnie 艢wiatowej rafineria dzia艂a艂a dalej pod w艂adz膮 Polsk膮. W 1971 dosz艂o tu do najwi臋kszej w Polsce katastrofy chemicznej spowodowanej uderzeniem pioruna. W wyniku po偶aru zgin臋艂o 37 os贸b, w tym 33 stra偶ak贸w. W 2005 roku zak艂ad przej膮艂 koncern Lotos. Do dzi艣 rafineria po wszelakich modyfikacjach dzia艂a, jedynie jej oddzia艂 zosta艂 sprzedany w 2006 roku. Firma, kt贸ra odkupi艂a teren rafinerii zajmowa艂a odbiorem z r贸偶nych miejsc Polski odpad贸w niebezpiecznych. W 2020 roku uzyska艂a ona pozwolenie na tak膮 dzia艂alno艣膰. Niestety po jakim艣 czasie okaza艂o si臋, 偶e nowi w艂a艣ciciele nie przestrzegaj膮 ustale艅 wydanych przez odpowiednie instytucje, zawieraj膮cych instrukcje sk艂adowania tych偶e odpad贸w. Zezwolenie zosta艂o cofni臋te, a firma mia艂a usun膮膰 z terenu wszystkie zgromadzone odpady, jednak tak si臋 nie sta艂o.聽W 2017 wszcz臋to post臋powanie karne bezskutecznie, a dwa lata p贸藕niej firma og艂osi艂a upad艂o艣膰 przez co umorzono post臋powanie, a odpady pozosta艂y na terenie.聽