W 1945 roku powsta艂 harcerski o艣rodek szybowcowy, kt贸rego zadaniem by艂o prowadzenie szk贸艂 szybowc贸w. W listopadzie 1945 roku odby艂a si臋 pierwsza konferencja po艣wi臋cona opracowaniu rozwoju szybownictwa, kt贸ra mia艂a na celu obj膮膰 dzia艂alno艣膰 na terenie ca艂ej Polski. Fabryka wielokrotnie zmienia艂a nazw臋 i od 1948 roku nazywa艂a si臋 Szybowcowy Zak艂ad Do艣wiadczalny. Obiekt czasach swojej 艣wietno艣ci by艂 najwi臋kszym zak艂adem na ca艂ym 艣wiecie zajmuj膮cym si臋 projektowaniem i produkcj膮 szybowc贸w. Polskie szybowce po wprowadzeniu do produkcji zaopatrzy艂y szko艂y szybowcowe i aerokluby w nowoczesny sprz臋t zaspokajaj膮cy potrzeby ca艂ego cyklu szkolenia i wyczynu szybowcowego. Pocz膮tkowo by艂y to szybowce: zawodniczy IS-1 S臋p, treningowo-wyczynowy IS-2 Mucha, szkolny IS 3-ABC i akrobacyjny IS-4 Jastrz膮b, kt贸ry powsta艂 w wyniku zapotrzebowania na szybowiec akrobacyjny. Jego konstrukcj臋 opracowano w latach 1948-1949 i charakteryzowa艂a si臋 ona wysok膮 wytrzyma艂o艣ci膮 i bardzo du偶膮 pr臋dko艣ci膮 maksymaln膮.聽Poziom umiej臋tno艣ci polskich pilot贸w coraz bardziej si臋 powi臋ksza艂. W 1950 roku zak艂ad przy wsp贸艂pracy z G艂贸wnym Instytutem Lotnictwa zrealizowa艂 projekt kierowanej bomby 艣lizgowej BSS (BSK). W latach 1949-1951, zaprojektowano i zbudowano trzy eksperymentalne prototypy szybowc贸w: niekonwencjonalny, z usterzeniem z przodu IS-5 Kaczka, bezogonowiec SZD-6X Nietoperz oraz szybowiec ze skrzyd艂em o profilu laminarnym SZD-7 Osa. Konstrukcje te wzbudzi艂y du偶e zainteresowanie w 艣wiecie szybowcowym. W latach 1951-1953 powsta艂y prototypy szybowc贸w: zawodniczego SZD-8 Jask贸艂ka, szkolnego SZD-10 Czapla, dwumiejscowego wyczynowego SZD-9 Bocian oraz treningowo-wyczynowego SZD-12 Mucha 100. Wszystkie szybowce wprowadzono do produkcji seryjnej dla aeroklub贸w i na eksport. Do 1952 roku w zak艂adzie budowano i projektowano prototypy, wykonywano obloty i testy, a nast臋pnie produkcje przekazywano do innych montowni. W p贸藕niejszym czasie zak艂ad sta艂 si臋 samodzielnym i najwa偶niejszym producentem szybowc贸w w Polsce i na 艣wiecie. W latach 1955-1978 wyeksportowano 573 sztuk szybowc贸w oraz 90 kompletnych zespo艂贸w szybowc贸w do monta偶u w Chi艅skiej Republice Ludowej. Pracownicy zak艂adu mieli ogromny udzia艂 w tworzeniu w Chi艅skiej Republice Ludowej przemys艂u szybowcowego produkuj膮cego polskie szybowce takie jak: ABC, Salamandra, Mucha 100). Zajmowali si臋 r贸wnie偶 organizacj膮 biura konstrukcyjnego dzi臋ki kt贸remu w 1958 roku powsta艂 pierwszy chi艅ski szybowiec Jie-fang. G艂贸wnym narz臋dziem zak艂adu by艂o biuro konstrukcyjne, pr贸cz niego obiekt posiada艂: biuro technologii rozwojowych, prototypowni臋, laboratorium, oddzia艂 pr贸b w locie, a ca艂o艣膰 nazywano O艣rodkiem Badawczo-Rozwojowym Szybownictwa. W cz臋艣ci warsztatowej znajdywa艂y si臋 oddzia艂y metalowe, stolarskie, laminat贸w, plexi, galwanizernia, lakiernia oraz tapicernia. Podczas ery szybowc贸w wykonywanych w technologii drewnianej zak艂ad zatrudnia艂 2000 pracownik贸w, a kiedy zacz臋艂y dominowa膰 kompozyty polimerowe ca艂a produkcja uleg艂a uproszczeniu, a liczb臋 pracownik贸w zmniejszono o po艂ow臋. W 1958 roku na szybowcu Mucha Standard pilot Adam Witek zdoby艂 tytu艂 mistrza 艣wiata na zawodach w Lesznie. W 1960 roku na szybowcu Foka pilot Adam Witek zdoby艂 trzecie miejsc na zawodach w Kolonii (RFN). Na tych samych zawodach na szybowcach Zefir pilot Edward Makula zdoby艂 tytu艂 wicemistrza 艣wiata, a pilot Jerzy Popiel zaj膮艂 trzecie miejsce. W 1963 roku na szybowcach Zefir 2A pilot Edward Makula zosta艂 mistrzem 艣wiata, a Jerzy Popiel wicemistrzem 艣wiata, w zawodach w Junin w Argentynie. W 1965 roku na szybowcach Foka 4 pilot Jerzy Wr贸blewski zosta艂 mistrzem 艣wiata, a Franciszek K臋pka zaj膮艂 trzecie miejsce na zawodach w South Cerney w Anglii. Zak艂ad poszukiwa艂 jak najlepszych rozwi膮za艅 korzystaj膮c z w艂asnego do艣wiadczenia, kt贸re polega艂o na ci膮g艂ej poprawie istniej膮cych konstrukcji lub poprzez budow臋 do艣wiadczalnych konstrukcji. W 1965 roku, powsta艂 jedyny w historii zak艂adu szybowiec o konstrukcji ca艂kowicie metalowej SZD-27 Kormoran. Szybowce metalowe opracowywano tak偶e w Zwi膮zku Socjalistycznych Republik Radzieckich. W 1963 roku nast膮pi艂a reorganizacja Zak艂ad贸w Sprz臋tu Lotnictwa Sportowego w wyniku kt贸rej zlikwidowano jego dyrekcj臋. Przez now膮 dyrekcj臋 par臋 oddzia艂贸w na terenie Polski straci艂o samodzielno艣膰 finansow膮. W 1968 roku zdecydowano, 偶e era szybowc贸w drewnianych dobiega ko艅ca, bo szybowce z laminatu zacz臋艂y znacznie g贸rowa膰. W 1969 roku powsta艂y szybowce wyczynowe o konstrukcji drewnianej: Cobra 15 oraz Cobra 17. Na tych szybowcach pilot Jan Wr贸blewski zdoby艂 tytu艂 wicemistrza 艣wiata, a Franciszek K臋pka zdoby艂 trzecie miejsce na zawodach w Marfie w USA, w 1970 roku. W 1971 roku wykonano dodatkowe p艂aty no艣ne dla 艣mig艂owca SM-1. W tym samym roku zbudowano wyczynowy szybowiec SZD-43 Orion, o konstrukcji laminatowo-drewnianej, kt贸ry posiada艂 balastowy zbiornik wodny o pojemno艣ci 70 litr贸w. Na tym szybowcu pilot Jan Wr贸blewski zdoby艂 tytu艂 mistrza 艣wiata, a Franciszek K臋pka zdoby艂 trzecie miejsce na zawodach w Vrasacu w Jugos艂awii w 1972 roku. Pierwszym Polskim szybowcem wykonanym z kompozytu szklano-epoksydowego by艂 do艣wiadczalny SZD-37 Jantar, na kt贸rym Polscy piloci w 1972 roku, startowali na Szybowcowych Mistrzostwach 艢wiata FAI w Jugos艂awii. Na szybowcu Jantar pilot Stanis艂aw Kluk zdoby艂 trzecie miejsce w klasie otwartej, a jednocze艣nie tytu艂 mistrza 艣wiata dla szybowc贸w o rozpi臋to艣ci 19 metr贸w. Prototypy Jantara zapocz膮tkowa艂y ca艂膮 rodzin臋 szybowc贸w kompozytowych: SZD-38 Jantar 1, SZD-42 Jantar 2, SZD-41 Jantar Standard, SZD-48-1 Jantar Standard 2, SZD-48-3 Jantar Standard 3 i SZD-52 Jantar 15, r贸偶ni膮cych si臋 mi臋dzy sob膮 rozpi臋to艣ci膮, mechanizacj膮 skrzyd艂a i wykonaniem kad艂uba. W latach 1972- 1986 wyprodukowano 艂膮cznie 1041 szybowc贸w rodziny Jantar z czego 846 z nich zosta艂o wyeksportowanych. W 1973 roku powsta艂 prototyp motoszybowca SZD-45 Ogar ze 艣mig艂em pchaj膮cym, kt贸rego produkcja seryjna wynios艂a 64 egzemplarze. Powsta艂a tak偶e wersja szybowca SZD-45 Ogar F, do nap臋du kt贸rego u偶yto silnika Franklin. Oblot nast膮pi艂 w 1979 roku, jednak do produkcji seryjnej nie dosz艂o z uwagi na problemy z silnikiem Franklin. W 1974 roku na szybowcu Jantar Standard pilot Franciszek K臋pka zdoby艂 trzecie miejsce na zawodach w Waikerie w Australii. W 1975 roku zak艂ad zosta艂 po艂膮czony z O艣rodkiem Badawczo-Rozwojowym Szybownictwa. 1976 roku, polscy szybownicy powt贸rzyli sukces. Na szybowcach Jantar 2 pilot Julian Ziobro zdoby艂 tytu艂 wicemistrza 艣wiata, a Henryk Muszczy艅ski zaj膮艂 trzecie miejsce na zawodach w Rayskala w Finlandii. Kolejne szybowce kompozytowe: SZD-50 Puchacz, SZD-51 Junior, SZD-55, SZD-56 Diana oraz SZD-59 Acro. Szczeg贸lne sukcesy odnios艂y szybowce: SZD-50 Puchacz i SZD-51 Junior, kt贸rych zbudowano 684 egzemplarzy, z czego wyeksportowano 497 z nich. W 1989 roku nast膮pi艂y przemiany spo艂eczno-gospodarcze, kt贸rych zak艂ad nie przetrwa艂. Globalny problem zak艂ad贸w pracy, kt贸re nie posiada艂y do艣wiadczenia w funkcjonowaniu na wolnym rynku i brak wsparcia administracji rz膮dowej przyczyni艂 si臋 do upadku wielu firm. W wyniku wielokrotnego odraczania upadku zak艂adu nie uda艂o si臋 go sprzeda偶 zainteresowanej austriackiej firmie lotniczej i w 1999 roku og艂oszono jego upad艂o艣膰. Mas臋 upad艂o艣ciow膮 sprzedano dw贸m inwestorom: niemieckiej konkurencji, kt贸ra chcia艂a zlikwidowa膰 zak艂ad oraz jednemu z by艂ych pracownik贸w zak艂adu, natomiast maj膮tek trwa艂y wykupi艂a sp贸艂ka o ca艂kowitym niemieckim kapitale. Sp贸艂ka ta wydzier偶awi艂a teren dw贸m firmom, kt贸re wznowi艂y produkcj臋 lotnicz膮 w 2003 roku.